Switching Academy

En nog een WordPress site

Blog
Yoga
Yoga en overgewicht.

Yoga en overgewicht.

Yoga en overgewicht

Als ik terug kijk op de afgelopen 12 maanden, naar waar ik nu sta en waar ik stond, dan kun je echt spreken van een grote transformatie. Voordat ik naar India ging had ik een probleem opgelopen in de lever. Mijn leverwaardes waren veel te hoog waardoor mijn lever niet goed functioneerde in combinatie met de lymfeklieren. Ik schrok van de geconstateerde verhogingen, ik had zelfs een te hoge onderdruk.

De arts zei dat het naar alle waarschijnlijkheid iets met stress te maken had. Mede door die stress verzorgde ik mij niet zo goed op het gebied van ontspanning en rustmomenten. Als zelfstandig ondernemer geef je je zelf soms te weinig ruimte. En moet je nagaan; dan geef ik mindfulness lessen! Maar ook een mindfulness coach blijft een mens. Soms glipt je aandacht even weg. Zit je snel achter je computer en ben je met van alles bezig in plaats van met jezelf. Zo’n signaal kwam niet uit de lucht vallen. Ik kreeg last van mijn gewrichten, kon geen 5 km meer lopen en was snel heel erg moe. Pijn in mijn gewrichten, spierpijn om niks, verhoogde zuurtegraad.

Ineens word je wakker. Leverprobleem, lymfeklier probleem, stofwisselingprobleem, knieprobleem, conditieprobleem en ook nog eens 102 kilo met een vetpercentage van 31%. Ik riep nog “Fucking Hell… Dit kan echt niet meer! Voordat ik over 2 maanden naar India ga, is het over.”

Het begon met een bezoek aan Andy Souwer. Ik kwam binnen lopen, hij keek en zei: “Zo, Van de Leur. Waar heb jij uitgehangen? En zoals we dat op zun Bosch zeggen: ziedde hem nog wel tijdens het plassen, want uw penske hangt erveur Van de Leur!”

Ik riep nog “Bedankt Maat! Fijn dat je mij er nog even aan herinnert….” Maar ik pakte de yoga weer op door 3x per week 30 minuten te doen, in combinatie met boxzak training.

Diëten

Ik ben absoluut niet van diëten, maar ik zag wel dat ik minder tijd vrij maakte voor het voorbereiden van eten. Dus even een reminder en signaal was nodig. Hatha yoga zorgde binnen een paar dagen dat ik met veel meer aandacht naar mij zelf kon gaan. Mindfulness herinnerde mij mede aan de aandacht.
Simpel gezegd maakt de yoga en mindfulness mij weer erg bewust van mijn lichaam, mijn leefpatroon en eetpatroon. Alles draait om aandacht. Aandacht voor de beweging en aandacht voor het eten. Yoga hielp mij in combinatie met de boxzak training om mijn lichaamskracht weer te voelen. Yoga hielp mij om af te vallen, yoga hielp mij weer te zien wat het lichaam nodig heeft. In mijn geval op tijd naar bed. Wat ik mee maakte, is dat ik weer zin kreeg in gezond voedsel, dat ik weer zin kreeg om te koken. Binnen 2 maanden, voordat ik naar India ging, woog ik weer 92 kilo. In India zette ik deze trend voort en binnen 3 maanden woog ik 86 kilo en had ik een enorme kracht in mijn lichaam. Ik kon mijn lichaam brengen in variaties die ik nooit voor mogelijk had gehouden. Dit kwam door de rust in India en het doorzetten van de dagelijkse oefeningen. Handstand, hoofdstand, schouderstand, vooroverbuigingen en het doen van nieuwe workshops bij andere docenten.

Belangrijk voor overgewicht en yoga: rustig aan doen!

“Rushing in yoga is rushing in life” Forceren en je zelf pushen heeft echt geen zin. 7 dagen met yoga bezig zijn als je een beginner bent, is niet goed. Je lichaam heeft tijd nodig en rust. De 5 stappen van yoga zijn:

  • Juiste ademhaling
  • Juiste ontspanning
  • Juiste beweging
  • Juiste voeding
  • Concentratie en meditatie

Start met 2x per week personal training yoga en je hebt 200% verandering. Personal training heeft als voordeel dat de yoga op je lichaam afgestemd kan worden. Yoga personal training is betaalbaar bij Switching Academy.

 

 

 

Fields marked with an * are required

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *